Soalan :
Saya nak bertanya kalau kita rasa gelisah dan tidak tenang apabila melakukan solat terasa seolah-olah ibadat kita tidak sempurna dan tidak akan diterima oleh Allah.. Adakah solat itu sah atau tidak?


Jawapan :

Bila nak solat rasa gelisah itu adalah tanda gangguan daripada jin atau syaitan yang cuba menimbulkan kegelisahan. Sebelum mulakan solat baca surah an-Nas dan beristighfar kepada Allah SWT dan mohon perlindungan daripada Allah SWT dari gangguan jin dan syaitan.

Ada beberapa aspek yang perlu dibincangkan di sini.

Pertamanya mengenai persiapan kita sebelum mendirikan solat agar kita dapat tenang dan kyusuk dalam solat. Sebelum solat, pastikan selesaikan terlebih dahulu dilakukan perkara-perkara yang boleh menganggu solat, contohnya, kalau makanan sudah terhidang, jika waktu masih ada, maka makanlah terlebih dahulu. Sebelum solat juga, pastikan kita benar-benar suci dari hadas , badan, pakaian dan tempat mestilah suci dari najis.

Terdapat banyak kes dimana seseorang bersolat sedang pakaian atau badan mereka tidak suci dari hadas. Ini sebenarnya akan menjejaskan solat kita. Selain daripada itu, seseorang itu tidak dapat khusyuk dalam solatnya jika wuduk tidak diambil dengan sempurna, Mungkin air tidak mengenai secara merata ke anggota diwajibkan atau angggota yang menjadi rukun.

Kedua ialah merasa sangsi sama ada sah atau tidak solat. Jika diyakini syarat-syarat sah solat telah dapat disempurnakan, maka dirikanlah solat secara sempurna. Jika telah disempurnakan solat (sama ada khusyuk atau tidak) dan setelah merasa itu merasa sanagsi sama ada sah atau tidak, maka abaikan syak itu kerana merasa syak akan sabit ketika mana ibadat itu sedang didirikan, manakala ketika solat telah dilaksanakan kemudian kita merasa syak, maka dia tidak sabit kepada batalnya solat tersebut.

Untuk ketika merasa kyusuk dalam , maka pastikan perkara-perkara sebelum solat dapat diselesai atau diuruskaan dengan sempurna, Tiada zikir khas untuk kyusuk dalam solat kecuali memahami segala makna bacaan dalam solat.

Sumber: Tanyalah Ustaz Blogspot

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *