Soalan: Bagaimanakah sekiranya orang miskin ingin melakukan ibadah sedekah, sedangkan dia tidak mempunyai wang ringgit?

 

Rasulullah SAW. ada menyatakan dalam hadis-hadisnya bahawa sedekah itu boleh di bahagikan kepada tiga jenis iaitu sedekah dengan hati, lisan dan perbuatan. 

 

Pertama sedekah dengan hati :

 

Niat yang ikhlas dalam apa jua pekerjaan.Sabda Nabi SAW. yang bermaksud, “Seorang hamba yang dikurniakan Allah ilmu dan niat yang ikhlas, ia berkata, ‘Seandainya aku memiliki harta, nescaya aku akan beramal sebagaimana yang diperbuat oleh si polan (golongan yang diberikah harta dan ilmu).’ Dengan niatnya tersebut, maka pahala kedua-dua hamba ini sama.”(Hadis Riwayat Tirmizi).

 

Nabi SAW  bersabda: ” Seorang hamba dihadapkan pada hari kiamat membawa hasanah sebesar bukit, lalu ada seruan;’ Siapa yang pernah di aniaya oleh fulan boleh datang untuk dibayar’. Maka datanglah beberapa orang lalu mengambil bahagiannya sehingga tiada tinggal satu pun dari hasanah yang banyak itu, sehingga hamba itu menjadi bingung, lalu Tuhan berkata kepadanya: ‘Untuk mu ada simpanan pada Ku yang tidak Aku perlihatkan kepada malaikat atau seorang pun dari makhluk Ku,’ lalu ia bertanya:’ Apakah itu’. Jawab Tuhan: Ia itu niatmu, yang kau selalu niat akan berbuat kebaikan, Aku tulis untuk mu berlipat ganda, tujuh puluh lipat ganda.’

 

“Daripada Umar ibn al-Katthab r.a. beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW .bersabda maksudnya : “Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan..”(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

 

Setakat lintasan hati kita untuk membuat kebaikan belum dikira mendapat pahala disisi Allah SAW. selagi kita tak merancang dan berazam dengan sungguh-sungguh untuk melaksanakannya. Hadis diatas menjelaskan keazaman seseorang yang ingin bersedekah sekiranya ditakdirkan memiliki harta seperti orang kaya tersebut. 

 

Kedua sedekah dengan lisan :

 

Berzikir seperti tasbih, tahmid, tahlil dan takbir.Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud, “Setiap tasbih adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah dan setiap takbir adalah sedekah…”(Hadis Riwayat Muslim)Sabda Nabi SAW. lagi yang bermaksud, “Perkataan yang baik adalah sedekah.”(Hadis Riwayat Bukhari)Antara ucapan yang baik yang dianggap sebagai sedekah adalah memberi salam, mengajak manusia ke arah kebaikan dan mencegah dari kemungkaran, berlemah lembut sewaktu bercakap dan tidak menguris hati orang lain.  

 

Ketiga sedekah dengan perbuatan :

 

1. Senyuman, sabda Nabi SAW yang bermaksud, “Senyuman kepada saudaramu adalah sedekah.”

 

2. Solat : Solat adalah sedekah untuk diri sendiri. Berjalan ke masjid juga merupakan sedekah.

 

3. Puasa sunat : Puasa sunat adalah sedekah untuk diri sendiri.

 

4. Tidak mampu menunaikan haji dan umrah. Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud, “Barangsiap yang keluar dari rumahnya dalam keadaan bersuci untuk menunaikan solat fardu, pahalanya seperti pahala haji. Barangsiapa yang keluar untuk solat Duha dan tidak keluar melainkan hanya untuk itu, pahalanya seperti pahala umrah.”(Hadis Riwayat Abu Daud).

 

5. Manusia mempunyai sebanyak 360 sendi dan sedekahnya ialah solat Duha dua rekaat setiap hari.

 

6. Membuang atau mengalihkan sesuatu yang menghalangi jalan.

 

7. Membersihkan masjid dan menjaga kebersihannya.

 

8. Menolong insan yang memerlukan dan mendamaikan antara dua orang.

 

9. Memberi tumpang seseorang atau barang-barang dengan kenderaan.

 

10. Menunjukkan jalan kepada orang yang sesat serta membantu orang buta.

 

11. Memberi minum kepada sesama makhluk tidak kira samaada manusia atau binatang.

 

12. Memberi pinjaman wang atau menangguhkan bayaran balik pinjaman sekiranya orang yang meminjam tidak mampu  membayar dalam tempoh yang sepatutnya dilangsaikan hutang tersebut.

 

13. Mengajarkan ilmu.

 

14. Menanam apa jua pokok atau tanaman, kemudian dimakan oleh makhluk Allah..Oleh itu janganlah bertangguh-tangguh untuk bersedekah, walau pun dengan sumbangan seringgit, dengan niat yang baik,  dengan kata-kata yang baik dan senyuman kerana sesungguhnya syaitan akan menghalang anak Adam dari melaksanakan amalan sedekah ini.

 

Sumber: https://www.facebook.com/notes/abu-basyer/soal-jawab-agama-siri-14-politik-islam-adab-menuntut-ilmu-berbaik-sangka-buruk-s/10151946310051040

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *